Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor och svar på allt som rör din beställning hos oss på ekelunds.se.
Finns inte svaret på din fråga här är du hjärtligt välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Kontaktuppgifter till vår kundtjänst hittar du längst ner under "kundtjänst och kontakt".

Order

Jag har inte mottagit någon orderbekräftelse, när får jag den? 
Vanligtvis ska du få din orderbekräftelse så fort du har genomfört din beställning. Kika i skräpposten, ibland kan den hamna där. Om du fortfarande inte har fått din orderbekräftelse vänligen kontakta oss så hjälper vi dig. 


Jag har angett fel adress, kan jag ändra det?
Vi börjar behandla din beställning så snart den är slutförd och efter de är det inte möjligt för oss att göra några ändringar, vilket innebär att vi i efterhand inte kan ändra artiklar, leveransadress, telefonnummer eller mailadress. Om du skulle upptäcka att något har blivit fel kan du ringa oss omgående efter din beställning är slutförd, så vi kan hjälpa dig att makulera din beställning. 

Om du skulle ange fel leveransadress kommer din beställning automatiskt retuneras till oss från ditt valda ombud. Skulle du ångra dig med något i din beställning kan du givetvis returnera varorna till oss. Du hittar mer information om detta under "Retur och reklamation". 
 

När skickas min order? 
Din order skickas från vårt lager så fort den har blivit packad, vanligtvis samma dag eller dagen (mån-fre) efter som du har gjort din beställning. Du får en bekräftelse från oss när din beställning lämnar vår lager på angiven mailadress. Om en produkt är slut i vårt lager meddelar vi en ny beräknad leveranstid via e-post.


Jag vill byta artikel, går det?
När du har slutfört din order så kan vi tyvärr inte ändra din order. Du är alltid välkommen att retunera din order om det är något du inte vill behålla.


Min beställning har blivit dubbel. Kan Ni annullera den ena beställningen?
Om du har råkat göra samma beställning mer än en gång, kontakta oss omgående så hjälper vi dig med detta. Ha ordernummer på dina beställningar nära till hands.


Jag har angett fel mailadress/telefonnummer, kan jag ändra det?
Vi börjar behandla din beställning så snart den är slutförd och efter de är det inte möjligt för oss att göra några ändringar, vilket innebär att vi i efterhand inte kan ändra artiklar, leveransadress, telefonnummer eller mailadress. Om du skulle upptäcka att något har blivit fel kan du ringa oss omgående efter din beställning är slutförd, så vi kan hjälpa dig att makulera din beställning.  


Leverans och frakt

Vad har ni för fraktkostnad? 
Postombud: 29 kr 
Hemleverans: 89 kr

Vi erbjuder fri frakt om du handlar över 1000 kr. 


Hur lång leveranstid har ni?
Normal leveranstid är 1-3 dagar beroende på ditt val av leveranssätt. Om en produkt är slut i vårt lager meddelar vi en ny beräknad leveranstid via e-post.
 

Vilka leveranssätt har ni?
Leveranserna sker med PostNord till deras utlämningsställen eller direkt hem till din adress beroende på valt leveranssätt.
 

Hur länge ligger paketet kvar hos mitt ombud innan jag måste hämta ut det?
Ditt paket ligger kvar i 7 dagar hos ditt PostNord-ombud. För outlösta paket debiteras 150 kr för att täcka våra frakt- och administrationskostnader. Var därför uppmärksam på notifikationer gällande din leverans. 


Kan jag spåra min order?
När ditt paket skickas från oss får du en leveransbekräftelse med en spårningslänk där du kan spåra din order.


Jag har inte fått någon SMS avisering från Posten, när kommer det?
Dubbelkolla alltid att du har skrivit rätt nummer, det ser du lättast i din orderbekräftelse. Det är viktigt att du skriver ett mobilnummer. Om du av misstag skulle ha skrivit in ditt hemnummer så kommer du få din avisering till mailen. Sändningsnumret du får av oss i leveransbekräftelsen fungerar även på ombudet som du har valt för att hämta ut ditt paket. 


Vilka länder levererar ni till?
I dagläget leverar vi endast till Sverige.
 

Retur och reklamation

Hur lång tid har jag på mig att göra en retur?
Om du inte är nöjd med ditt köp erbjuder vi 14 dagars ångerrätt. Du kan alltid skicka tillbaka dina varor 14 dagar efter det att du har fått dem levererade. Returfraktsedel skickas med i ditt paket vid beställning och returfrakten är 55 kr (gäller ej vid reklamation). Vi återbetalar dig senast inom 14 dagar efter att du har skickat tillbaka varan oanvänd i orginalförpackning. 
 

Hur gör jag för att returnera mitt köp?
Om du önskar att göra en retur använder du retursedeln som du får i försändelsen och skickar tillbaka paketet med PostNord. Packa ner de varor du önskar att skicka tillbaka väl och fäst medföljande retursedel på paketet. I samband med att du lämnar in din retur kommer du få ett inlämningskvitto. Behåll detta tills du har fått en returbekräftelse från oss. 
 

Hur reklamerar jag en vara?
Om du har fått en trasig produkt får du mer än gärna kontakta vår kundservice och informerar oss om vad som har hänt. Packa ner den trasiga varan väl och fäst medföljande retursedel på paketet, tänk på att packa varan väl. När den reklamerade varan har undersökts av oss skickar vi en ny vara till dig. Vi står för fraktkostnaden tillbaka vid reklamation. 
 

Hur gör jag om jag har fått fel vara?
Om du har fått fel vara ber vi dig kontakta vår kundservice så vi kan hjälpa dig vidare.
 

Mitt paket var skadat vid ankomst – vad gör jag?
Är ditt paket och/eller innehållet skadat när du mottagit det, bör du genast anmäla skadan på platsen till transportören. Upptäcker du skadan när du har öppnat paketet så önskar vi att du kontaktar vår kundservice och informerar oss om vad som har hänt, så hjälper vi dig.
 

Betalning

Jag har ej fått någon faktura, när kommer den?
Det är Klarna som skickar dig fakturan för ditt köp via e-post. Dubbelkolla din skräppost, annars ber vi dig kontakta Klarnas kundservice på 08-120 120 10


Vilka olika betalningsmetoder finns? 
Vi erbjuder kortbetalning och Klarna. Via Klarna kan du välja att betala direkt, med faktura eller delbetalning.
 

Hur använder jag en rabattkod? 
Du använder din rabattkod inne i kassan, genom att trycka på knappen "Använd rabattkod". Observera att rabattkoder oftast inte gäller på redan nersatta varor. 
 

Rabatten dras inte av i kassan när använder min rabattkod, vad gör jag för fel? 
När du använder en rabattkod syns den avdragna rabatten i sammanställningen innan du slutför ditt köp. Klickar du på "Visa detaljer" som du hittar ovanför "Betala köp" kan du se den avdragna rabatten och slutsumman på ditt köp.

 

Produkter

Krymper era produkter i tvätt?
Alla våra produkter har krympmån, vilket innebär att måttet som anges på produktettiketten är måttet som produkten ska hålla efter tvätt.
 

Vad har ni för skötselråd på era produkter? 
Du hittar enkelt alla våra skötsel- och tvättråd här: ekelunds.se/tvattrad

 

Kundtjänst och kontakt

Vad är era öppettider för er kundtjänst? 
Vi har öppet vår kundtjänst helgfria varddagar. Måndag-torsdag 8-15, fredag 9-14. 
 

Hur kommer jag i kontakt med er kundtjänst? 
Antingen genom att maila oss på info@ekelunds.se eller ringa oss på 0320 - 20 90 00.