Retur & reklamation
Behöver du göra en retur eller reklamation finner du samtlig information här.
Finns inte svaret på din fråga här är du hjärtligt välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Retur
Kan jag ångra mitt köp?
Ja, du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har mottagit din beställning. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka väl förpackad. Ångerrätt gäller inte på "Namnhanddukar" enligt våra köpvillkor.
Hur ångrar jag mitt köp?
Om du vill ångra ditt köp ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag som du tar emot eller hämtar din beställning. För att göra en retur använder du returblanketten som följer med i paketet där du enkelt fyller i ditt ordernummer och returorsaken. Packa varorna väl och fäst medföljande retursedel på paketet. I samband med att du lämnar in din retur kommer du få ett inlämningskvitto. Behåll detta tills det att du har fått en returbekräftelse från oss. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuella skador eller förlust under returfrakten.
Vad kostar det att göra en retur?
Om du väljer att göra en retur av din beställning står du själv för returkostnaden som tillkommer på 55 kr. Denna kostnaden kommer att justeras vid din återbetalning. Vid reklamation eller vid leverans av fel varor står vi för returkostnaden.
Hur får jag mina pengar tillbaka efter en retur?
Du återbetalas till samma betalningsmetod som du valde vid köpet. När du har returnerat ditt köp kommer vi genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss. Vi rekommenderar alltid att du i första hand kontaktar Klarna om du har frågor kring din betalning. Du hittar deras kontaktuppgifter här.
Reklamation
Min vara som jag har beställt är trasig, vad gör jag då?
Om du har fått en trasig produkt har du rätt att reklamera denna. Om du vill reklamera en produkt rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst genom att ringa 0320 - 20 90 00 eller maila till info@ekelunds.se. Du kan också skicka den felaktiga produkten direkt till oss genom att använda retursedeln som du får med i din beställning. Fyll i retur- och reklamationsblanketten med ditt ordernummer och reklamationorsak. Packa därefter ner den trasiga varan väl och fäst medföljande retursedel på paketet. Tänk på att packa varan väl! När den reklamerade varan har undersökts och vi har konstaterat att reklamationen är giltlig, kommer vi att ersätta dig.
Kostar det något att göra en reklamation?
När du gör en reklamation står vi för returkostnaden.
Force Majeure
Vi är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Om vi inte kommer överens
Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss genom att ringa 0320 - 20 90 00 eller maila till info@ekelunds.se. Vid eventuell tvist med privatpersoner följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. För att få tillgång till det alternativa tvistlösningsorganet i ditt land, klicka här. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.ARN.se. Du kan kontakta ARN genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm.
Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här. Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol i landet där kunden har sin hemvist.
Reservationer
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Ekelund, Linneväveriet i Horred AB reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls ekelunds.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.
Textilier med krympmån
Vid köp av Ekelunds produkter som levereras med krympmån så kommer din vara att vara större vid leverans än efter tvätt. Redan efter första tvätten krymper våra textilier. Angiven storlek på produktetikett är den storlek som din vara kommer att hålla vid tvättrekommendationer. Skulle varan bli mindre skall du kontakta vår kundtjänst för en ev. retur.